torsdag 5 april 2012

Ärofyllt uppdrag!

Jag fick ett uppdrag i veckan som jag mer än gärna tog mig an. Att sy lite kläder till ett barn som har EB, Epidermolysis Bullosa. Det lilla jag vet är att det är en hudsjukdom och det lilla barnet blir väldigt känsligt av förståeliga skäl. Beställaren ville att alla sömmar skulle vara utåt och att det skulle vara kardborre istället för knappar på bodyn. I övrigt fick jag fria händer.

Valet blev det fina äppelträdstyget som är ekologisk jersey, väldigt mjukt och skönt tyg. Bodymodellen har jag ritat själv men är inspirerad av en ottobremodell där hela mönstret är ritat i en del så det är inga sidosömmar. De enda sömmarna på denna är alltså runt ärmarna och axelsömmarna. Men de ligger alltså utåt. Byxorna är i interlock, (100 % bomull). Jag gjorde dubbla fotsulor så insidan av foten är samma gröna interlock men trampdynan fick bli äpplen.





Och en liten babyhätta där sömmarna också ligger på utsidan.
Jag tackar för äran att få hjälpa och hoppas den lille passar i kläderna!





4 kommentarer:

Två Små Gryn sa...

Det är nog inte lätt att hitta kläder som inte har sömmarna mot hud, så det var ju kanon att sy upp kläder till den lille/lilla!
Jättefina!

Le Petit sa...

Vilket jättefint set! Tyget gjorde sig verkligen bra på små plagg. Vad bra att du kan hjälpa en liten genom att sy sköna kläder.

Gittan sa...

Jätte fint! Förstår att det måste vara nästan omöjligt att få tag på kläder med sömmarna utåt!

Alice BraLLan sa...

Så fint det var att kanta med grönt. Älskar kombinationen! Och så härligt att kunna tillgodose speciella önskemål.